Nu ska jag reda ut det är en gång för alla

Som jag sa i förra inlägget så blev jag ju galen på alla olika namn på Mandarin
(som JAG alltid säger)
Nu har jag tagit reda på detta och tji fick jag för det fanns knappt några färska mandariner i affärerna eftersom dom oftast var proppfulla med kärnor! Här är beskrivning på de tre sorterna:P Taget från någon artikel från metro

Clementin

Utseende: Orangefärgat skal som är något tjockare än på en satsuma. Nästan alltid kärnfri.
Smak: Söt och uppfriskande.
Säsong: Importeras från november till mars från Marocko och Spanien.
Kuriosa: Uppkom genom en korsning mellan mandarin och pomerans. Den småcitrusfrukt som vi äter allra mest av.




Mandarin

Utseende: Gul till blekt orange. Relativt tunt skal. Mycket kärnor.
Smak: Påminner mycket om clementin men är något sötare.
Säsong: Finns ingen. Läs nedan.
Kuriosa: Mandarin innehåller så mycket kärnor att den har ersatts av kärnfattigare sorter. Den största skörden går därför i stället till mandarin på burk och till drycker.¨




Satsumas

Utseende: Orange, men har ofta gröna skiftningar i skalet (är dock mogen trots detta).
Tunnare skal än hos clementinen. Är nästan alltid kärnfri.
Smak: Mild, sötsyrlig. Syrligare än clementinen.
Säsong: Importeras från Spanien från mitten av oktober till januari.
Kuriosa: Kommer ursprungligen från den japanska provinsen Satsuma.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0